Agasshi / The Handmaiden (2016)

The Handmaiden (originele titel: Agasshi) is een Zuid-Koreaanse erotische, psychologische thriller uit 2016, geschreven en geregisseerd door Park Chan-wook. De film is gebaseerd op het boek Fingersmith, een Victoriaanse misdaadroman van Sarah Waters. De film ging in première op 14 mei op het filmfestival van Cannes als genomineerde voor de Gouden Palm. De cast bestaat uit door Kim Min-hee, Kim Tae-ri, Ha Jung-woo, Cho Jin-woong, Kim Hae-sook and Moon So-ri.

At that moment, a drop of insanity could cause one to go completely mad. If I could drive Sasaki mad as well, then life would’ve been more fun.

The Handmaiden speelt zich af tijdens de jaren 1930, gedurende de Japanse bezetting van Korea. De Koreaanse zakkenroller Sook-Hee woont samen met een stel oplichters en verkoopt baby’s. Als zij door meesteroplichter Fujiwara, die zich voordoet als Japanse graaf, wordt gevraagd om te infiltreren als persoonlijke dienstmeid bij de jonge Japanse erfgename Lady Hideko, besluit ze van de kans gebruik te maken in hoop op een beter leven. Lady Hideko woont op een geïsoleerd landgoed en is verloofd met haar perverse oom Kouzuki, die zich voornamelijk bezighoudt met het vergaren van en handelen in ‘unieke’ literatuur en het ‘trainen’ van zijn nichtje. Sook-Hee komt er echter al snel achter dat niets is wat het lijkt en alles nog duisterder is dan ze aanvankelijk dacht.

De film bestaat uit drie delen en begint ietwat langzaam, vol prachtige kostuums, een vleugje historie en romantische natuurshots. Naarmate The Handmaiden vordert wordt de setting iets duisterder, erotischer en spannender, maar uiteindelijk zit je gewoon naar een perverse, gewelddadige, rauwe film te kijken. Dit is allemaal ontzettend goed opgebouwd, vol met onverwachte wendingen en schakelingen tussen humor, spanning, erotiek, geweld, psychologie en misdaad, waardoor de hele film gewoon perfect is. Je krijgt eenzelfde verhaal te zien vanuit verschillende perspectieven, waardoor je meer inzicht krijgt, maar je jezelf tegelijkertijd ook nog meer afvraagt. Ik heb echt niets op The Handmaiden aan te merken; geen ergernissen, geen schoonheidsfoutjes, geen helemaal niets. Het is een prachtig, meeslepend verhaal dat zeer stijlvol wordt verteld en perfect gedoseerd is. Cinematografisch vind ik The Handmaiden simpelweg briljant, de film is visueel zeer aantrekkijk om naar te kijken, van de prachtige shots tot kostuums en de setting en van de prachtige natuur tot de expliciete seksscènes die heftig en erotisch zijn, maar ook puur kunst en nooit ordinair. 50 shades kan daar trouwens voor alle toekomstige kleuren nog eens wat van leren. The Handmaiden is absoluut een aanrader om te gaan zien en ik vond de film zo goed dat ik oprecht kan zeggen dat het een van mijn favoriete films aller tijden is. Ik denk alleen dat het misschien wel fijn is om enige kennis van de Japanse bezetting in Korea te hebben om de film beter te begrijpen (google is your friend).

Facebook Comments

comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge